end-of-road

Door: Judith de Bruijn
29 januari 2014

De enige vraag die u echt moet beantwoorden

Zonder het antwoord op deze vraag hoeft u niet eens aan het schrijven van een speech te beginnen. Sterker nog, dan is het zonde van alle tijd en moeite die u er in steekt.

De enige vraag die u echt moet beantwoorden voordat u überhaupt begint met nadenken over de inhoud van uw speech is niet
Waarover ga ik spreken?
Wat ga ik laten zien?
of : Wat wordt mijn openingszin?
Nee.
De enige vraag die u echt moet beantwoorden is:

Wat wil ik met mijn speech bereiken?

Wat wilt u dat er na afloop van uw presentatie in de hoofden van uw publiek veranderd is? Het antwoord op deze vraag geeft u, en uw speech, focus en energie. Het vergt discipline om er bij stil te staan, maar het is een investering die u zeker gaat terug verdienen.

In 3 vragen naar uw doel

Deze 3 deelvragen zullen u helpen om uw doelen helder voor ogen te krijgen:
(niet zo netjes dat ik hierbij aan uw hooggeëerd publiek refereer als ‘ze’; het is omwille van de bondigheid)

1) Wat moeten ze weten?

Bijvoorbeeld: Ze kennen de voordelen van de nieuwe contractvorm.
Dit gaat dus over de kennis die u wilt overbrengen. Als dit voor u het belangrijkst is, is de presentatie vooral informatief.

2) Waarvan moeten ze overtuigd zijn?

Bijvoorbeeld: Het is een goed idee om voortaan het secretariaat te delen met afdeling x.
Dit gaat over de mening van uw publiek die u wilt beïnvloeden. Als dit uw hoofddoel is, krijgt de speech een overtuigend karakter.

3) Wat moeten ze doen?

Bijvoorbeeld: Ze schrijven zich allemaal in voor het vrijwilligersprogramma.
Dit gaat over de actie die u wilt bewerkstelligen. In dit geval werkt u toe naar een inspirerende speech.

Informeren, overtuigen of inspireren?

Niet alle vragen vereisen een antwoord. Het kan zijn dat helemaal niet wilt aanzetten tot actie of andere standpunten. In dat geval is het primair uw doel om kennis over te brengen en als dat goed is gelukt, bent u tevreden. Vraag uzelf dan wel af, wat u als spreker toe gaat voegen ten opzichte van een tekst die mensen kunnen lezen.

Uw ambitie kan ook hoger liggen: u heeft een duidelijke mening en vindt het van belang om anderen hierin mee te krijgen. Dit maakt de presentatie spannender. Er staat iets op het spel. U moet goede argumenten vinden en deze overtuigend over het voetlicht brengen.
Maar ik vermoed dat u, als u er even bij stil staat, ook zult ambiëren dat mensen iets gaan dóen.

Maak een verlanglijstje

Zou het niet geweldig zijn als iedereen straks…..  U mag hier de teugels even laten vieren en bedenken wat u echt graag zou willen bewerkstelligen. En pas op, hier ligt de innerlijke criticus op de loer om u tot bescheidenheid te manen. Tegen die criticus zou ik dan zeggen: “het is een verlanglijstje. Ik weet dat ik niet alles ga krijgen, maar ik mag het wel vragen”. Dus of het nu om informeren, overtuigen of inspireren gaat: sta uzelf toe om ambitieus te zijn. Natuurlijk zult u zich ook moeten verplaatsen in de behoeften van uw toehoorders, maar deze stap, waarin u bedenkt wat voor uzélf belangrijk is, mag u niet overslaan.

Post-it Mission Statement

Post-it mission statement
Schrijf tot slot, samenvattend, in klare taal, uw doel op.

Pak een pen en een post-it en schrijf in 1 zin op wat u met u presentatie wilt bereiken.

Begin met de woorden: “Na mijn speech zal het publiek….   “ en plak de post-it op uw beeldscherm tijdens het schrijven van uw verhaal.


Nu bent u klaar voor de volgende stap: hoe gaat u uw doel bereiken?


Wilt u samen met mij uw doelstellingen helder krijgen?
Ik werk als sprekerscoach graag met u mee.

Elke twee weken een e-zine ontvangen met tips over presenteren? Op deze pagina kunt zich:
Share Button