Persoonlijke coaching

Strategie bepalen, verhalen zoeken, persoonlijke betrokkenheid verbinden, de lijn uitzetten, oefenen, speakernotes, begeleiding on-the-spot, nabespreking: ik kan je van A tot Z ondersteunen. Eén op één. In alle rust. Totdat het écht helemaal goed is.
Ik heb vijftien jaar ervaring als televisiepresentator, ben twintig jaar dagvoorzitter en ben een ervaren trainer en coach van managers, directeuren en wetenschappers. Die expertise zet ik in om je naar een hoger niveau te tillen. Laten we  samen aan de slag gaan!

In 5 stappen naar een ijzersterke presentatie

Bij de voorbereiding van een speech of presentatie werk ik in 5 stappen:

1. strategie

2. compositie

3. oefenen

4. optreden

5. verbeteren

Afhankelijk van de behoefte kies je voor ondersteuning op éen of meerdere onderdelen.


 

Roeland DietvorstIk ben een vrij doorgewinterde spreker, maar de sessies die ik met Judith had, waren heel verfrissend. Heel fijn dat iemand je helpt de bruggetjes te bouwen tussen je verschillende slides. Ik werd aangescherpt over mijn houding en heb de impact van pauzes ontdekt. Met die aanwijzingen heb ik hier vandaag toch het verschil kunnen maken.”

Dr. Roeland Dietvorst, Research Director at the European Institute for Brand management, and Principal Investigator Neuro Imaging at NiG. Spreker TED-x Rijkswaterstaat.


1. De strategie

De strategie bestaat uit het doel en het beschrijven van de weg daar naar toe. Wat is de kernboodschap? En wat zijn de ondersteunende argumenten? Je kunt dit pas beschrijven als je weet wat je wilt bereiken, wie het publiek is en in welke context je spreekt. Dit stellen we scherp in de eerste sessie van de sprekerscoaching. 

Een haarscherp doel

Het lijkt misschien wel alsof je met je presentatie alleen wilt informeren, maar… zou het niet geweldig zijn als je toehoorders na afloop naar je toe kwamen om een afspraak te maken voor je dienst? Of een bestelling voor 25 van je boeken plaatsen? Welk doel wil jij met je presentatie bereiken? In de eerste sessie beginnen we met het opstellen van een ambitieuze en concrete verlanglijst.

We gaan het doel haarscherp in beeld brengen. Dat is waar we doelgericht, maar toch subtiel naar toe werken. Op een manier die werkt bij de toehoorders en de setting. En natuurlijk op een manier die past bij jou.

Publiek bepalen

Wie zijn de toehoorders? Wat weten ze? En wat willen ze horen, voelen en ervaren? Waar staan ze? Zijn ze achterdochtig, gefrustreerd en afwachtend? Of enthousiast en nieuwsgierig? Het is belangrijk om dat goed in beeld te hebben bij de strategiebepaling. Alleen zo kunt met jouw verhaal naadloos aansluiten bij de verwachtingen van het publiek.

Context bepalen

Sta je straks op een enorm podium of een boardroom?
Een grote zaal  vraagt om grote gebaren en een groot verhaal, een directiekamer om intimiteit en precisie. Is het middag of avond? Ben je de eerste in de rij of de hekkensluiter? Hoe is de rest van de bijeenkomst en wat is jouw rol in dit geheel? Is het toevallig net Sinterklaas, of zijn er verkiezingen de volgende dag? De context biedt kansen en beperkingen en is dus bepalend voor de strategie.

2. De compositie of het verhaal

De rationale, onderzoekende fase is achter de rug. Het wordt tijd voor de storytelling: het verhaal, de fantasie, het persoonlijke. We bepalen de rode draad van het verhaal. Wat wordt de compositie? Hoe houd je het spannend?

Wat wordt je verhaal?

Net als in de muziek bestaat een goede presentatie uit een thema met variaties. Het thema is duidelijk herkenbaar en vorm de rode draad in het verhaal. De variaties hierop laten telkens een ander perspectief op het thema zien. Dit is prettig voor uw publiek: het geeft mensen met verschillende achtergronden de mogelijkheid zich aan te laten spreken door het thema.
Om het thema te vinden, ga ik je interviewen. Ik vraag door tot we de kern te pakken hebben. Ik noteer anekdotes en uitspraken, hoor hoe je spreekt en merk waar jouw passie uit blijkt. Hieruit haal ik het thema, een metafoor of een korte zin die tijdens de presentatie terug kan komen. We vinden een titel.

De verhaalopzet maken

Met alle brokjes informatie componeren we de presentatie. Samen zetten we het raamwerk van de presentatie in elkaar. Het verhaal krijgt een kop en een staart, we voegen samenvattingen in en gebruiken voorbeelden, anekdotes en cijfers. Kortom, alles wat nodig is om jouw doel te bereiken – binnen de mogelijkheden en beperkingen van de context.

Sprekerskaartjes of speakernotes makenSpeakernotes

Als je dat wilt, zet ik de schets voor het verhaal om in een presentatie-opzet. Het makkelijkst hierbij zijn sprekerskaartjes of speakernotes. Deze opzet is uw houvast tijdens de presentatie of speech.

Optioneel: uitgeschreven speech of kant-en-klare powerpoint

  • Ben je op zoek naar een uitgeschreven tekst? Dan kan ik die in samenwerking met een ervaren speechschrijver aanleveren.
  • Gebruik je een powerpointpresentatie? Dan kan ik een ervaren presentatieontwerper inschakelen voor het maken van de slides. Geen lange teksten in bulletpoints, maar beeld dat uw verhaal versterkt, gevoel oproept en jouw professionaliteit ondersteunt.

3. Oefenen

Het verhaal is af. Nu gaan we kijken of uw opzet werkt in de praktijk. Je gaat het dóen. Tijdens deze sessie oefenen we met presentatiestijlen en met verbale en non-verbale houding. 

Presenteren

Een anekdote vraagt om andere non-verbale keuzes dan een betoog. En cijfers toelichten doe je anders dan krachtig afsluiten.
Met de eerste versie van de speakernotes in de hand, gaan we oefenen en uitvogelen welke presentatiestijlen je kunt inzetten.

Tijdens deze sessie beperk ik me tot wat er nodig en mogelijk is. Je moet een belangrijke presentatie houden – en dus gaan we geen grote experimenten aan. Ongetwijfeld kun je werken aan je presentatietechniek, maar je presentatie moet wel in de buurt liggen van je gebruikelijke stijl, zodat je comfortabel presenteert en herkenbaar bent voor je publiek.
Mijn rol hierbij is dus vooral: nauw aansluiten bij je huidige ervaring en alleen de meest voor de hand liggende verbeteringen voorstellen. Zodat je vol vertrouwen, met beheersing van jezelf en het onderwerp de presentatie tegemoetziet. Mijn doel is dat je echt zin krijgt in de presentatie.

Definitieve sprekerskaartjes of speakernotes maken

sprekerskaartjesKlaar voor de presentatie? Dan maak ik op verzoek een tweede versie van de sprekerskaartjes. Ik vul de kaartjes aan met regieaanwijzingen.

Daarbij gebruik ik visuele symbolen, zodat het direct duidelijk is welke toon bij elk onderdeel nodig is. Bijvoorbeeld een rode peper, een zon of een vlag.  Zo ontstaat er variatie in je manier van spreken en bewegen. Dat is een uitstekende manier om de aandacht van het publiek vast te houden.

Ook bepalen we de timing: hoeveel tijd is er voor elk onderdeel? Ook dat noteer ik op de speakernotes.

4. Optreden

De grote dag is aangebroken: daar ben ik graag bij aanwezig. Ik ben sparringpartner, neem de ‘regeldingen’ uit handen en beoordeel de situatie ter plaatse. Zo weet je zeker dat alles goed geregeld is voor dit grote moment. 

Situatie ter plaatse beoordelen 

In de ruimte waar je gaat presenteren loop ik alles na: de zaalinrichting, de techniek, het licht.

Ik kijk of de powerpoint in orde is, vertel de dagvoorzitter hoe je aangekondigd wilt worden, vertel de lichtman wanneer het zaallicht aan moet bij de interactieve gedeeltes. Staan de rekwisieten op z’n plek? Kun je makkelijk de zaal in lopen? Wie houdt de tijd in de gaten?
Moet er nog iets veranderd worden? Dan regel ik het.

Laatste keer presentatie doorsprekenPPO dag Jean Luc Beguin

Op een rustige plek spreek ik nog één keer de presentatie met je door. Ik breng de kern nog even goed in beeld en we brengen eventuele laatste wijzigingen aan. De nadruk ligt echter vooral op ontspannen, een beetje peptalk. En vooral: er zin in krijgen.

Meeluisteren tijdens de presentatie

Tijdens de presentatie let ik op de reacties van het publiek en maak ik aantekeningen.  Als het mogelijk is, spreek ik de aanwezigen aan om naar hun indruk van de presentatie te vragen. Hebben ze boodschap meegekregen? Is ons doel gehaald? Deze input gebruik ik om tijdens het verbetergesprek goede feedback te kunnen geven.

 Optioneel: filmopname

Als het technisch mogelijk is, is het een goed idee om de presentatie op te nemen. Zo kun nje het best zien hoe het gegaan is. Een filmopname is de allerbeste input voor het verbetergesprek.

5. Verbeteren

De coaching is pas echt rond als we elkaar in een laatste sessie zien om het resultaat te bespreken. Aan de hand van dit verbetergesprek geef ik verbetertips voor een volgende presentatie, zodat je nóg meer leiderschap kunt tonen in je manier van spreken. JIJ bepaalt of en wat je wilt uitbouwen en samen bepalen we de vorm. 

We kunnen een of meerdere  coachingsessies afspreken. Ook kunnen we werken met webcamfeedback.

Nabespreken

Heeft onze strategie gewerkt? Is de opzet bevallen? Hoe reageerde het publiek achteraf? Wat zeiden de collega’s? Moet er een nieuwe versie komen voor de volgende keer dat je dit verhaal houdt? Kun je het verhaal door een verbeterde presentatietechniek nog meer impact laten hebben?

Stap twee in dit gesprek is het formuleren en uitvoeren van verbeterpunten. Bijvoorbeeld:

  • Oefenen met meer melodie in je stemgebruik zodat verhalende elementen spannender en expressiever worden.
  • Timing verbeteren, waardoor grappen en anekdotes beter landen.
  • Oefenen met een betere dictie, zodat je moeiteloos de achterste rijen bereikt.
  • Rustiger leren spreken.
  • Statements kracht bijzetten door grotere gebaren en een andere houding.
  • Meer gebruikmaken van de ruimte en de afstand tot het publiek om hun aandacht te bespelen.

Prijzen

De coaching wordt berekend op basis van € 200 per uur exclusief BTW. In twee sessies van 2 uur komen we meestal een heel eind voor de strategie en compositie (sessie 1) en het oefenen (sessie 2). Ik werk vanuit mijn kantoor in Utrecht tenzij we daar andere afspraken over maken.

CONTACT