CLO. Dat leek me een mooi begrip om de taak van een dagvoorzitter duidelijk te maken aan de CI-, CF-, en CEO’s die ik onlangs mocht voorbereiden op ...
Door: Judith de Bruijn
13 april 2014
Hoe wordt u vrienden met een vijandig publiek?
Zij wilden het niet en hij wilde zelf ook helemaal niet.
Maar toch kregen de Hollanders in 1806 een koning: Lodewijk Napoleon, de broer van de Franse keizer. Er was geen verzet, maar wel gelatenheid onder de bevolking. Daar nam Lodewijk geen genoegen mee. Lees hoe Lodewijk Napoleon het publiek voor zich won en leer ervan hoe te spreken voor een weerspannig publiek.
‘Ik moet ze aanpreken in hun eigen taal,’ bedacht de nieuwe koning. Lodewijk vroeg zijn minister advies: hij wilde een goede slotzin hebben voor zijn welkomsttoespraak. De minister stopte hem een briefje in handen met de tekst: D’ou elle ainsi ni d’homme. ‘Doe wel en zie niet om’, verstond het publiek. Applaus volgde. De eerste slag was gewonnen.
Lodewijk won de sympathie van de Hollanders
Lodewijk maakte zijn mooie woorden waar. Hij reisde het land af, nam taallessen bij van Lennep en Bilderdijk en ging in gesprek met het volk. Maar zoals bij alle Franstaligen was de uitspraak van het Nederlands niet gemakkelijk voor hem. Zo zou hij zichzelf bij een toespraak in Amsterdam konijn van Olland genoemd hebben. De Hollanders vonden het aandoenlijk, maar hij won wel hun sympathie.
Misschien bent u ook zo’n nieuwe koning
Misschien bent u wel een nieuwe manager: eentje die gekomen is om te saneren. Of misschien bent u net gestart in een organisatie waar een saneringsslag heeft plaatsgevonden, met alle metaforische doden en gewonden van dien. En dan wordt u gevraagd een welkomstspeech te houden. Hoe gaat u dat aanpakken? En wat is er te leren van Lodewijk Napoleon?
Spreken voor een wantrouwig publiek, hoe doet u dat? Vier tips:
1. Erken dat u niet gewenst en niet geliefd bent
De medewerkers zijn gekwetst en hebben een rottijd achter de rug. Natuurlijk is er wantrouwen en is er weinig energie. Probeer te begrijpen wat er gebeurd is en hoe dat voor mensen voelt. Vraag ernaar, luister en laat het tot u doordringen.
2. Neem het niet persoonlijk
Die boosheid en dat wantrouwen, dat gaat niet om u persoonlijk. De medewerkers kennen u nauwelijks. U heeft een andere taak en dat is de organisatie weer laten opbloeien. Uw energie en enthousiasme om daarmee aan de slag te gaan zijn meestal nog niet op dezelfde manier bij de medewerkers te voelen. Die hebben nog wat meer tijd nodig. Begrijp het – maar laat hun somberheid geen vat op u krijgen.
3. Spreek de taal van uw publiek
Doe net als Lodewijk. Leer de taal. Wat is de taal van de organisatie? Welke woorden gebruiken de medewerkers? Wat zijn namen voor het gebouw, de directie, de kantine? Welk afkortingen zijn er, hoe worden functies genoemd, hoe heet de receptioniste? Leer de taal en gebruik die. Subtiel en in de wetenschap dat u er nog niet bij hoort.
4. Ga naar de mensen toe
Naar de mensen toegaan is een goed idee, dat hoef ik u niet te vertellen. Maar het kan ook tijdens uw speech. Kies voor een opstelling waarbij de afstand tot het publiek klein is. Dus geen katheder dat tussen u en de mensen in staat. Geen podium waarop u hoog boven hen uit torent. En geen kleding waarmee u zich enorm van hen distantieert. Natuurlijk – u bent de baas. En dat blijft u. Maar u kunt ook leiderschap tonen door de afstand te verkleinen.
Kortom: heb het vertrouwen van Lodewijk Napoleon.
Hij wilde niet en de Hollanders wilden niet: een gearrangeerd huwelijk. En toch was het een succes. Hoewel je dat van zijn eigen gearrangeerde huwelijk niet kon zeggen.
Tot slot: mooie woorden zijn maar het begin. U moet natuurlijk wel waarmaken wat u beweert. Zo stuurde Lodewijk Napoleon direct de Koninklijke garde op pad om te helpen als er ergens een ramp was, zoals bij kruitramp in Leiden.
In deze korte video vertelt Geert Mak over die kruitramp en de rol die Lodewijk Napoleon daarbij pakte. Hoe je van een crisis een kans maakt.
this doesn't appear to be a valid Youtube link: http://youtu.be/uc7-YpIOehkNatuurlijk zijn er nog veel meer verleidingstactieken of andere manieren om een weerspanning publiek voor je te winnen. Hoe doet u het? Uw reactie is meer dan welkom!
Een meer inhoudelijke benadering? Lees dan dit artikel.
Speaker Notes: het e-zine voor sprekers met ambitie.
Speaker Notes verschijnt tweewekelijks. Het geeft u kennis, inspiratie en inzichten waarmee u als spreker verder komt. Het geeft tips die u direct kunt toepassen, voorbeelden van hoe het niet of juist wel moet, en het belicht de theoretische en praktische kanten van het sprekers-ambacht.
Speaker Notes elke twee weken gratis ontvangen?
Abonneer u op Speaker Notes en ontvang de Speaker Notes Sprekerskaartjes (Microsoft Word™ sjabloon) als geschenk.