Door: Judith de Bruijn
6 juli 2014

Flex is de nieuwe zekerheid

 

Als je de krant leest, struikel je bijna over het woord ‘flex’. Flexwet, flexwerkers, flexplek. Flex is de nieuwe zekerheid.
Dat klinkt nogal tegenstrijdig, maar dat is het niet. Als je weet dat je op wisselende omstandigheden kunt inspelen, dan geeft dat een zeker gevoel. Zeker bij het geven van een presentatie.

Stel: je hebt je fantastisch voorbereid en voelt je heel zeker. Totdat….

  • Surprise… de techniek faalt. Je laptop sluit niet aan op de beamer, het filmpje speelt niet af, het geluid staat te zacht, de microfoon doet het niet, het buitenlicht is te fel dus het scherm is onzichtbaar en zo kan ik nog wel even door gaan.
  • In jouw workshopzaal is lekkage dus je wordt verplaatst naar de foyer waar ook allerlei andere mensen zitten.
  • Je bent de vierde spreker. Omdat iedereen een beetje uitliep, moet jij die verloren tijd inhalen.
  • Je wilde vragen pas achteraf beantwoorden. Maar de directeur stelt er toch een tussendoor. Tjsa, daar moet je natuurlijk toch wel op in gaan. Alleen had je dat onderdeel later willen behandelen.
  • Degene die jou aankondigt neemt al een deel van je verhaal weg en het klopt ook nog eens niet. Daarmee valt ook die leuke grap weg die je als bruggetje had bedacht naar slide vier.

Help!
Wat kan er ontzettend veel anders lopen dan je dacht.
Een ramp.

murphy

Nee hoor.
Niet als je daar op voorbereid bent.

Maak een worst case scenario

Je maakt natuurlijk eerst een worstcase scenario. Ga lekker zwart kijken en bedenk wat er allemaal fout kan gaan. Met een beetje fantasie voeg je zo nog vijf punten toe aan de lijst hierboven. Bedenk voor elke situatie, hoe jij daarmee om zou gaan.

Jij kan het ook zonder

Je moet natuurlijk ten alle tijden in staat zijn te presenteren zónder PowerPoint. Kan ook makkelijk. Deel de hand-outs uit en laat ze meelezen. Je kunt ook lekker ouderwets een flip-over gebruiken. PowerPoint is zo 2013, dus doe alsof het zo bedoeld was. Benut de onverwachte situatie: terwijl iedereen flink van slag zou zijn, pak jij er übercool je hand-outs bij en vertelt het verhaal gewoon zo.  En als je die hand-outs niet bij je hebt, stuur je ze na. Komt dat even goed uit, krijg je gelijk van iedereen een mailadres. Kun je dat aantrekkelijke aanbod ook nog meesturen. Bingo!

Schrappen of aanvullen

Natuurlijk is ALLES belangrijk en je had al veel geschrapt, maar wees eerlijk: als je ineens moet inkorten, welk stuk kan je dan het beste missen? Als je dat van te voren weet, is onverwacht tijdgebrek geen probleem. Andersom heb je ook extra onderdelen paraat voor al je juist tijd over hebt, of bij onverwachtte vragen.

Heb je door een onverwachte vraag al een gedeelte behandeld, ga dat dan niet nog een keer presenteren, maar sla het over. Je wijst er natuurlijk fijntjes op, dat je die informatie uiteraard wel had voorbereid, maar dat de directeur met haar voorzienige blik, je net even voor was. Fijn moment om een klein beetje te slijmen en dat kan nooit kwaad.

Zie het als een kans

cover-march-13-flex-magazineHou er gewoon rekening mee dát het anders zal gaan. Zie het als een sport om daarmee te dealen. Zie het als een kans om te laten zien dat jij niet gek te maken bent.  Want hee, wie wil er nou niet werken met iemand die zelfverzekerd en flexibel is. Onverwachte omstandigheden geven je de kans te laten zien wat je echt kan.

Whatever happens:  Stay cool, be flex.

 

Ik wil mijn lijst met alles-wat-mis-kan-gaan graag aanvullen. In het reactieveld onderaan deze pagina kan jij er misschien nog wel een paar aan toevoegen.

 


Speaker Notes: elke twee weken een vers artikel over presenteren


Abonneer u op Speaker Notes en ontvang de Speaker Notes Sprekerskaartjes (Microsoft Word™ sjabloon) als geschenk.

Voornaam

Achternaam

E-mailadres




jdb-sprekerskaartjes-ban-v2

 

2 reacties


  1. Judith de Bruijn schreef:

    Ai, dat is echt niet fijn om mee te maken. En goed idee, om de stemming vooraf vast te peilen. Dan kun je meevoelen en die bezwaren inhoudelijk voorbereiden en in je presentatie pareren.
    Supertip, thanks!

  2. Janpieter schreef:

    Het is me jaren geleden overkomen dat ik verwachtte een neutraal tot positief publiek aan te treffen, maar tijdens de presentatie bleek dat men met de hakken diep in het weerstandzand stond. Degene die de opdracht had toegelicht, had daar een geheel ander beeld bij. Natuurlijk was deze opdrachtgever ook tijdens mijn presentatie niet bereid mij te hulp te schieten. Het kan dus geen kwaad om bij potentieel lastige boodschappen (dus bijna alle boodschappen, anders had men het verhaal zelf wel verteld…) te bedingen dat je een paar mensen uit je publiek vooraf wat vragen kan stellen om te weten hoe je verhaal ontvangen zal worden en vooraf in te schatten hoe je het beste met de weerstand om kunt gaan.


Geef uw reactie