Door: Judith de Bruijn
15 november 2016

Charisma, zo krijg je er meer van

Je hebt het of je hebt het níet.

Dat dacht ik altijd als het ging over charisma. Maar het ligt anders. Je kunt het aanleren.
Hoe het werkt en wat de essentiële ingrediënten zijn voor charisma, beschrijf ik in dit artikel.

De vorm is bijzonder, want wat je leest, is de integrale tekst van een Talk die ik hield voor de Utrechtse Communicatie Kring op 3 november 2016. Het verhaal is gemaakt in een Pecha Kucha format  (spreken aan de hand van 20 slides die elk 20 seconden staan.) De illustraties zijn speciaal voor deze presentatie gemaakt door Elise Volker.

Na het lezen van dit artikel ben je misschien ook geinteresseerd in deze blogs:

> Best Practise: Olivia Fox Cabanes lezing voor Stanford

> Pecha Kucha: Do’s & Don’ts.


 

slide-1

Mijn vroegere geliefde Peter zag aura’s.

Je weet wel, die kringen van gekleurd licht die sommige mensen zien. Hij was verder een keurige advocaat en ik vond dit wel een aantrekkelijk contrast.

Ik vertelde hem op een avond vol enthousiasme een verhaal en toen ik om een reactie vroeg, zei hij:

 

slide-2“Sorry, ik heb niet goed geluisterd, ik heb vooral naar je kleuren zitten kijken, het ziet er zo mooi uit.“
Ik voelde me teleurgesteld en gevleid tegelijkertijd.

Toen ik hem later vroeg wat hij nou verstond onder het begrip ‘uitstraling’ en zei hij:

“Gewoon, van die lichtstralen die uit je komen.”

 

slide-3Dat lijkt zweverig maar als je uitstraling in het woordenboek opzoekt, zie je daar ook synoniemen staan als aura, charisma, glans en radiatie.

Ik had het woord ‘uitstraling’ nooit zo letterlijk genomen. Hij wel.

Nu weet ik weet dat ‘uitstraling’ in mijn vak belangrijk is. Maar het is ook zo’n ongrijpbaar begrip.

 

slide-4Het fascineerde me en ik wilde er meer grip op krijgen.

Daarom vroeg ik hem of een experiment met me te doen.

Ik ging aan de slag met mijn mindset, hij zou kijken of dat invloed had op mijn uitstraling, of daarmee de stralen en dus mijn uitstraling groter zou worden.

 

slide-5Het eerste dat ik probeerde was om mezelf heel stralend te voelen, als een ster. Ik probeerde letterlijk om meer stralen te produceren. Effect? Nihil.

Tweede poging: ik draaide het om. Ik ging naar hem kijken, naar zijn gezicht, zijn ogen, met de gedachte …
“hoe gaat het met je, ik hoop dat je je goed voelt,  ik geef om je”.

 

slide-6Effect? Bingo. De stralen werden sterker.

Op basis van dit volstrekt niet representatieve onderzoek, ging ik in de praktijk aan de slag met mijn nieuwe kennis. Voortaan ging ik het podium op met mijn aandacht bij het publiek vanuit een warme geïnteresseerde zorgzame houding.

 

 

slide-7Het werkte erg goed, ik merkte dat er snel een band met de mensen in de zaal ontstond. Het zorgde er ook voor dat ik opmerkzamer was en signalen uit het publiek sneller oppikte en kon inzetten in mijn rol als dagvoorzitter of procesbegeleider.

 

 

 

slide-8Er was nog een positief effect: deze verschuiving in aandacht, plaatste mijn eigen zorgen en onzekerheden op de achtergrond. Ik was daarmee veel meer ontspannen. En ik kreeg ook betere reacties: mensen voelden zich begrepen, ze vroegen of ik ook voor hun organisatie werkte, het voelde dichterbij.

Gewoon door een verandering in mijn mindset…

 

slide-9Als ik mensen coach die last hebben van sprekersangst, leer ik hen geen manieren om hun angst beter onder controle te houden. Want als ze dat doen, zijn ze in feite nog met hetzelfde bezig: met hun angst en met zichzelf.

Alle aandacht die naar jezelf gaat (doe ik het wel goed, zie ik er niet stom uit,  stel dat ik een moeilijke vraag krijg enz) gaat niet naar je publiek.

 

slide-10Je eigen expressie vermindert hierdoor en de zaal spiegelt dat. Je ziet ineens expressieloze gezichten en met een beetje pech bevestigt dit de twijfel aan jezelf en neemt je onzekerheid toe. Je trekt je nog verder in jezelf terug, het effect in de zaal wordt ook sterker en zo kom je in een neerwaartste spiraal. Een naar gevoel.

 

 

slide-11Je moet het dus omkeren. Jij hebt zorg voor je publiek. Jij bent er voor hen, met een goed verhaal en al je aandacht. Dat is heel prettig voor hen, het helpt je bij het oppikken van signalen en je voelt jezelf veel beter, omdat je je eigen twijfels naar de achtergrond plaatst.

 

 

 

slide-12Inmiddels ben ik in contact gekomen met het werk van Olivia Fox Cabane, auteur van het boek ‘the Charisma myth’. Ze komt tot een mooie conclusie:

Charisma is niet aangeboren maar aangeleerd.

Goed nieuws, want dat betekent dat wij het ook nu nog kunnen leren. En zij stelt dat charisma is opgebouwd uit drie elementen: ‘presence, power and warmth’.

 

slide-13Presense gaat over het echt aanwezig zijn, met je volle aandacht bij een gesprek, een persoon of een moment zijn. Als je niet aandachtig aanwezig bent, reageer je net iets later of anders op situaties. Je gesprekspartner of je publiek merkt dat. Niet bewust, maar op buikniveau.

 

 

slide-14Omdat er dan ergens iets niet helemaal klopt, tussen de situatie en jouw expressie, maakt dat de luisteraar wantrouwig. Je bent niet congruent, niet authentiek en dat doet afbreuk aan je charisma.

Met je volledige concentratie in het NU zijn, dat vergroot je charisma.

 

 

slide-15Power gaat over de hoeveelheid ruimte die je inneemt. Ruimte in termen van fysieke ruimte, ruimte in tijd en in stemvolume. Mensen die meer ruimte innemen, stralen meer kracht uit. We zien hen als leider en accepteren hun woorden sneller als waarheid. Dat is een evolutionair bepaald gegeven. Denk aan de Gorilla die zichzelf op de borst klopt als hij een ander mannetje wil afschrikken.

 

 

slide-16Hij maakt zichzelf dus groot en meestal werkt dat afschrikwekkend. Hij hoeft niet te vechten en blijft de leider.
Dat je meer kracht uit kunt stralen door meer tijd in te nemen, zie je goed bij staatshoofden. Denk aan de president die bij het uitspreken van zijn belangwekkende boodschap vele lange pauzes tussen de woorden inlast. Als je meer ruimte inneemt, vergroot je je charisma.

 

slide-17Naast aanwezigheid en kracht, vond Olivia Fox Cabane een derde eigenschap die je altijd ziet bij charismatische mensen : warmth.

Een warm persoon geeft je het gevoel dat zij je aardig vindt. Je denkt dat zij haar macht in jouw belang aanwendt. Dat maakt dat je haar wil volgen.

 

 

slide-18

Warmte is zichtbare betrokkenheid bij de ander. Het gebeurt aan de binnenkant van je hoofd en je kunt het helaas niet faken. Als iemand lacht, maar de ogen lachen niet mee, dan voel je dat direct. Dus als je aan je charisma wilt werken, zet dan je argusogen in de kast en bekijk de wereld met een zachte en open blik. Ga uit van het goede in de mens. Dit vergroot je charisma.

 

 

slide-19Uitstraling is dus zichtbaar voor mensen die oog hebben voor energievelden, maar voelbaar voor iedereen. Het sijpelt uit al onze poriën en als je het hebt, krijg je meer, makkelijker voor elkaar.  Het goede nieuws is dat je het kunt leren. Vooral door anders over anderen en jezelf te denken. Met minder zelfkritiek.

 

 

Meer charisma?

Hou je aandacht in het nu,
neem ruimte in
en
richt je op de ander.

Vergeet Simon Sinek,
it starts with WHO.

 

slide-20De twintigste slide is om aandacht te vragen voor de vrouw die deze prachtige slides gemaakt heeft, vormgeefster Elise Volker. Zij is ook lid van de Utrechtse Communicatie Kring.

Ik heb haar gevraagd om haar talent bij het mijne te voegen, om zo samen iets moois te kunnen geven.

En zo is het gegaan.

 

7 reacties


  1. Marja van Kerkhof schreef:

    Goed verhaal en zo waar. Dank je wel.

  2. Marieke van Leeuwen schreef:

    Wat een prachtig huwelijk tussen tekst en beeld! Heel inspirerend!

  3. Jan Lelie schreef:

    Goed stuk. De betekenis van Charisma is “gunst, goddelijke gift”. Het woord is verwant aan caritas (zorg voor ander), “grace” (danken voor voedsel) en gratis. Zoals ik jee stuk lees, is het iets wat je door kunt geven. Zoiets als vermenigvuldigen door te delen.

    Ik wil er verder op wijzen dat ik het eens ben met je: “Vergeet Simon Sinek, it starts with WHO.”, en dat dit ook in tegenspraak kan zijn met je instructie dat het om de ander gaat. De “truc” is eigenlijk dat je in staat bent de ander in jou te zien.

  4. Marcus Geers schreef:

    dat is weer eens FANTASTISCH hé, Judith.
    mooi gebracht: helder, bondig en ook nog eens esthetisch !
    jouw charisma “straalt” zelfs af van deze presentatie… 🙂

    hartelijk dank
    Marcus

  5. Machteld schreef:

    Helder verhaal! Wat een mooie vorm, zowel voor bloggen als spreken. Dank je wel voor de inspiratie, Judith!

  6. Paul wijk schreef:

    Erg leuk en fijn om te lezen blog.
    Duidelijk en aannemelijk.
    En fijn om te weten ga het zekertoepassen.

  7. Robert Verheule schreef:

    Prachtig vehaal: Só por amor
    Muito amor
    É que espando esta luz


Geef uw reactie