hands-michelangelo

Door: Judith de Bruijn
6 december 2016

Waar laat ik mijn handen…?

Herman steekt ze in z’n zakken.

Catelijne doet ze over elkaar.

Arina heeft in haar ene hand de microfoon en in haar andere de clicker.

Boris houdt ze achter zijn rug.

Kas draait er zijn trouwring vijftig keer mee rond.

Het probleem ‘waar laat ik mijn handen’ hebben deze sprekers opgelost: hun handen hebben iets te doen gekregen en hangen er niet meer doelloos bij.

 

Maar is het ook een goede oplossing?

Nee. Want deze handbewegingen zijn een camouflagetechniek. De boodschap die ‘ze’ met hun positie uitdragen is: ik voel me onthand met mijn handen en dus verstop je ze. Je publiek voelt dit ongemak haarfijn aan. Dat vermindert je krachtige uitstraling als persoon en daarmee je geloofwaardigheid.  Sommige van deze bewegingen, zoals het friemelen aan een trouwring, ervaren je toehoorders als zenuwtrekje en daar worden ze onrustig en ontevreden van.

 

Bovendien mis je een mooie kans

Handen zijn niet bedoeld om bezig te houden of te verstoppen. Handen zijn er om te gebruiken. Je legt er dingen mee uit, je onderstreept er je betoog mee, je stuurt er de aandacht mee. Bewegelijke handen zorgen dat er wat te zíen is voor je publiek. Expressieve handen maken je verhaal duidelijker en aantrekkelijker.
Natuurlijk wist je dit allang want ik durf te wedden dat je je in het dagelijks leven nooit afvraagt waar je je handen laat. In het contact met anderen doen ze hun autonome ding en bewegen met jouw woorden mee.

Zo zou het op het podium ook moeten gaan. Expressief en natuurlijk.

 

Waarom zijn handen op het podium opeens een probleem?

De situatie op een groot podium waar 750 paar ogen je aanstaren is niet natuurlijk te noemen. Het kan behoorlijk angstig voelen en je kan geen kant op. Je kunt je niet verschuilen en bent je vreselijk bewust van jezelf en dus ook van je handen. Je moet er doorheen. De vraag is dus niet ‘waar laat ik mijn handen’, maar:

‘Hoe kom ik op het podium zo snel mogelijk in een ontspannen flow waarbij mijn handen op een natuurlijke manier meebewegen met mijn verhaal?’

india-handen

Hoe kom je in de flow?

Start je presentatie met een kort verhaal dat je graag vertelt en waarbij je je op je gemak voelt. Houd je handen daarbij in eerste instantie simpelweg ‘bij de hand’. Je houdt ze vrij en losjes, op navelhoogte licht open. Beleef het verhaal terwijl je het vertelt ook echt opnieuw. Je zult merken dat je handen vanzelf mee gaan doen.

Je handen zijn goed op je ingespeeld. Ze weten echt wel wat ze moeten doen. Als jij zorgt voor ontspanning, dan zijn jouw handen weer je trouwe bondgenoten.

 

Wil je het iets minder spannend maken voor jezelf?

Oefen dan je presentatie met niets in je handen, terwijl je op een stoel zit. Beeld je daarbij in dat je het vertaal vertelt aan een vriend. Je zult merken dat je handen meer in actie komen naarmate je beter in je verhaal komt en je ontspant. De informele toon die past bij een gesprek met een bekende, helpt je te ontspannen. Bovendien is dit soweiso een goede toon van spreken die ook aangenaam is voor je publiek.

 

Waar laat je je handen? Laat ze hun gang gaan!

 

 

Dit artikel heb ik geschreven tijdens de workshop ‘Belachelijk goed zakelijk bloggen’ van Kitty Kylian op 19 november 2016, georganiseerd door de Communicatiewinkel.

 

 

Share Button

Geef uw reactie

anti-spam vraag *