Diva Marlene

Door: Judith de Bruijn
7 december 2014

Een beetje Diva is prima

Als Mariah Carey komt optreden, levert ze een uitgebreide verlanglijst aan. In de kleedkamer moeten gele rozen staan en een fles Bollinger champagne gekoeld op 4 graden. Mariah heeft personeel om haar drinken vast te houden, zodat ze een slokje kan nemen. Ze drinkt overigens alleen uit rietjes. Alles opdat zij zich fijn voelt en maximaal tot haar recht komt om een fantastisch optreden te verzorgen.

Nu ben ik geen fan van Mariah, maar ik ben wel voorstander van gematigd diva gedrag. Als je de kans krijgt om op een groot podium je verhaal te houden, zorg dan dat de condities goed voor je zijn. Bedenk vooraf wat je nodig hebt om een geweldige presentatie te geven en regel het.

 

Klikkers, afkijkers en bijzetters

Spreek je met een powerpoint of prezi? Dan wil je niet de hele tijd om hoeven te kijken naar het grote scherm om te zien welke slide voor staat. Naar het scherm kijken doe je natuurlijk zo weinig mogelijk, je houdt conctact met het publiek. Er moet dus ook een afkijkmogelijkheid zijn. Een monitor of laptop voor je, waarop je kunt zien waar je bent.

Klik je bij voorkeur zelf je slides door? Vraag dan om een ‘presenter’ of neem er voor de zekerheid zelf eentje mee.

Werk je met sprekerskaartjes? Realiseer je dan dat je nu al twee handen vol hebt met de presenter erbij. In dat geval is het erg handig als er een statafeltje op het podium staat waar je iets neer kunt leggen. Daar staat natuurlijk ook een glas water voor je klaar, als uitvluchtmogelijkheid of gewoon wanneer je last krijgt van een droge mond. Geen Spa rood, want daar ga je van boeren. Oeps.

 

Wil je vrij rondlopen?

divaZorg dan dat je een reversmicrofoon of een headset bestelt.  Ik liet dit voorjaar een mooie infographic maken waarin je ziet wat de voor- en nadelen van de verschillende soorten microfoons zijn en waar je op moet letten.

Voor de dames bijvoorbeeld: waar laat je het zenderkastje van je headset als je een mooie strakke jurk aan hebt? TIP: op je rug aan de band van je BH. En als je daar geen trek in hebt, doe dan een jasje aan :-).

 

Dames en heren, geef haar een warm applaus….!

Op een conferentie wordt je aangekondigd door de dagvoorzitter. Een pakkende introductie en inleiding is prettig want jij kunt dan direct je verhaal induiken. Dat vervelende gedeelte waarin je jezelf voorstelt, kun je lekker overslaan.

Maar wat zegt hij of zij over je? En is dat wel wat je wilt?

Ik word zelf nooit zo blij als ik aangekondigd wordt als ex-televisie coryfee. Dat is al zo lang geleden en daar wil ik me niet altijd mee blijven identificeren. Prima, maar dan moet ik zelf een mooie bio aanleveren met betere informatie of een stap verder gaan en de aankondiging helemaal zelf schrijven. Geloof me, dagvoorzitters zijn blij met dat soort info, want ze willen niets liever dan een aankondiging maken waar de spreker blij mee is.
NB: Check op de dag zelf nog even bij de dagvoorzitter hoe ze je aankondigt. Better safe than sorry.

 

De klok is de baas

Better Be Prompt!Inhoud is belangrijk maar pauzes en lunches zijn heilig en uitlopen is een zonde.
Dus zorg dat je binnen je tijd blijft.
Maar wat als de spreker voor je is uitgelopen? Wat is dan heilig: de tijd die jou is toegewezen? Of de tijd waarop officieel de pauze begint? Dat moet je bespreken.

Je kunt op je strepen gaan staan: ik heb 20 minuten gekregen en die heb ik hoe dan ook nodig.
Je kunt ook flexibel zijn en een stuk uit je presentatie schrappen. Dat ligt maar net aan de omstandigheden.

Als je maar éen ding NIET doet: in een hoger tempo door je presentatie gaan. Doodvermoeiend voor je publiek en voor jezelf. Wees er dus altijd op voorbereid dat je een gedeelte moet kunnen schrappen. Een noodscenario waarvan ik hoop dat je het niet nodig zult hebben.

 

Bedenk wat je nodig hebt om ontspannen te zijn

Sommige van die condities schep je gewoon zelf. Een half uur eerder aanwezig zijn geeft uiteraard meer rust dan op het laatste moment binnen hollen. Neem geen risico’s met reistijd of treinschema’s. Zoek uit waar je kunt parkeren. Stop je hakken in je tas en doe makkelijke schoenen aan als je nog een stuk moet lopen.

Neem een paraplu mee als je wilt dat je haar netjes blijft. Zoek de avond van te voren je kleding uit en laat je niet op de ochtend zelf overvallen door een ladder in je panty (en stop een reserve exemplaar in je tas).

Luister naar een Don’t worry be happy-achtig muziekje op je headset terwijl je naar de locatie loopt.
Doe alles wat je kan om ontspannen en vrolijk te zijn.

 

Marilyn champagneBedenk wat je nodig hebt, regel het, vraag het, doe het.
Zelfs al was het je spreekbeurt in groep zeven, zet de situatie zoveel mogelijk naar jouw hand.
Een beetje diva is prima. En zorg in ieder geval dat er thuis een fles champagne voor je klaar staat om je succes te vieren!

 


Speaker Notes: elke twee weken een vers artikel over presenteren


Abonneer u op Speaker Notes en ontvang de Speaker Notes Sprekerskaartjes (Microsoft Word™ sjabloon) als geschenk.

Voornaam

Achternaam

E-mailadres




jdb-sprekerskaartjes-ban-v2

 

 

Share Button

Geef uw reactie

anti-spam vraag *