Door: Judith de Bruijn
21 juni 2015

Sluit aan bij de denkstijl van je publiek

Elk mens heeft de voorkeur voor een of meerdere denkstijlen en jijzelf dus ook. Jouw presentatie zal daardoor snel een afspiegeling zijn van je denkstijl. Je blinde vlek ontbreekt: de dromer vergeet de praktische uitwerking, het gevoelsmens vergeet de feiten. Maar in je publiek zijn alle stijlen vertegenwoordigd en dus loop je daarmee het risico dat je bepaalde groepen kwijt raakt.

De kernboodschap hier is dus:

Als je iedereen mee wilt krijgen, (en niet alleen jouw think-alikes) pas dan alle denkstijlen toe in je presentatie.

Het Whole-brain-model met de vier denkstijlen is oorspronkelijk ontwikkeld door Nedd Herrmann. Je zult het ongetwijfeld herkennen, misschien met andere namen of kleuren, maar in de basis vergelijkbaar. Het is een prachtig model om te gebruiken als inspiratiebron of checkmiddel tijdens het maken van je presentatie.

 

Thinking Styles - JPG

Ik loop graag de vier stijlen met je door. Per stijl geef ik aan hoe je dit kunt toepassen op je presentatie. In deze blog werk ik het schema uit op het gebied van inhoud, maar ik zal een andere keer zeker de vertaling maken naar de non-verbale communicatie die bij elke stijl hoort.

Het afwisselen tussen de stijlen is niet alleen functioneel omdat je daarmee alle denk-types aanspreekt. Het zorgt ook direct voor afwisseling en variatie in je presentatie. Variatie houdt je publiek wakker en geboeid.

 

yellow ideaGeel – visie – waarom?

Geel is de taal van de visionair. In een presentatie heeft geel betrekking op het presenteren van een droom, een horizon, een idee, een hoop, een toekomstbeeld. Geel boort een gezamenlijk verlangen aan en is daarmee verbindend. Het zet de spreker vaak in vuur en vlam. Het gele gedeelte van je presentatie geeft aan wat jouw plan bijdraagt aan een groter geheel. Jouw bijdrage aan de gemeenschap, maatschappij of wereld. Zonder geel geen inspiratie.

 

Rood gevoelRood – gevoel – wie?

Dit is de wereld van de persoonlijke verhalen. Je brengt er de menselijke maat mee terug in je verhaal door te spreken over herkenbare en verbindende emoties. Rood is ook het inleven in je publiek, het inspelen op zaken die voor hen belangrijk zijn. En rood is jezélf laten zien: in je grootsheid, maar ook in je kwetsbaarheid. Je grootsheid maakt dat je publiek jou als (thought)leader accepteert. Je kwetsbaarheid maakt dat mensen van je houden en iets voor jou willen doen.

 

blue-graph-972x583Blauw- ratio – wat?

Voor de meeste mensen is een goed idee alleen niet voldoende om overtuigd te raken. Ze willen argumenten horen: goed onderbouwd, helder gepresenteerd. Dit moet begrijpelijk zijn en overzichtelijk. Geïllustreerd door feiten, modellen, beelden die dit type denkers overtuigen van jouw idee. Je dient niet allee goede argumenten te geven voor de waarde van de oplossing die je voorstelt, maar ook voor het probleem dat je wilt oplossen. Ga er niet zonder meer vanuit dat iedereen overtuigd is dat dit ook echt een probleem IS. Het is slim zijn om aan te geven waarom het erg is dat het probleem bestaat. Geef de negatieve effecten ervan aan. Hiermee krijg je de rationele denkers aan je zijde.

 

Groen ordeGroen – orde – hoe?

Er zijn natuurlijk ook veel mensen met een praktische insteek in het leven. Om enthousiast te kunnen worden over een idee, hebben zij het nodig om te zien hoe het gerealiseerd kan worden. Dit zijn geen luchtfietsers zoals de gele denkers. Je krijgt ze mee als je een idee geeft van de route die je wilt bewandelen om dit plan te realiseren. Dat kan gaan over geld, tijd, resources, planning. Groene denkers zijn realisten. Jouw realisme zal hen vertrouwen geven in de haalbaarheid van je idee.

Moet je elke stijl even veel aandacht geven?

Nee. Jouw keuze is afhankelijk van je doel, je publiek en ook jouw persoonlijkheid.

Een paar voorbeelden:

In een TED-talk mogen geel en rood absoluut niet ontbreken, terwijl groen daar juist veel minder bij past. Mensen verbinden is het doel. De slogan van TED is niet voor niets: idea’s worth sharing.

Ben je architect en wil je de aannemer overtuigen van een andere gevelbekleding die duurder is? Dan moet je niet alleen vertellen waarom dit zo prachtig is (geel) maar juist met veel blauw en groen werken.

Spreek je over een medische innovatie in de gezondheidszorg? Je zult dan snel neigen naar de fantastische mogelijkheden (geel) en de bewezen effecten (blauw). Maar vergeet rood niet. De menselijke kant is in deze sector heel belangrijk.

 

TIP

Check de opzet van je presentatie door alle stukken in je document een kleur te geven. Je moet kiezen, zwart is geen optie. Dan zie je in een oogopslag wat jouw voorkeursstijl. Zet het af tegen je doel en je publiek, en je weet wat je mist.

Wil je graag een perfect uitgebalanceerde presentatie? In twee coachingssessies zetten we jouw presentatie op de rit. Bel of mail voor een afspraak: 06- 54.266.365 of info@judithdebruijn.nl.


Heb je het sjabloon voor sprekerskaartjes nog niet?




Abonneer je op Speaker Notes en ontvang de Speaker Notes Sprekerskaartjes (Microsoft Word™ sjabloon) als geschenk.

Voornaam

Achternaam

E-mailadres




sprekerskaartjes-nieuwsbrief

 

 

 

 

 

 

 

 

2 reacties


  1. Pharma400 schreef:

    Very nice site! cheap goods

  2. Johna751 schreef:

    This will be a fantastic site, will you be interested in doing an interview regarding just how you designed it? If so email me! ckgafefabdbb


Geef uw reactie